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Sample Track 1:
"Mujer de Cabaret" from Puerto Plata
Sample Track 2:
"Los Piratas" from Puerto Plata
Layer 2
CD Review

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Puerto Plata, or José Cobles, is a master of the Dominican
Republic guitar tradition in all its forms – bolero, merengue,
ranchera, mangulina, bachata, and above all, son, the style frequently associated with Cuba. He offers this taste of the music of the great Cuban soneros, as only their contemporary could, with Dominican flavored interpretations of classic sones and boleros. His merengue pre-dates the dominance of saxophone and accordion, when son, merengue, guaracha and música jíbara were much closer to being regional variations of the same Afro-Iberian fusion.

Puerto Plata’s life motto, “Enchanted with life, and forgetting
about death,” and his sunny disposition can be heard in every
song he performs on his new album, Mujer de Cabaret scheduled
for release on Nov. 6.

Born José Cobles in 1923, Puerto Plata went to work as a carpenter for the United Fruit Company when he was 16. He was
transferred to Panama where he worked to save 20 pesos in a
shoe box to buy a guitarra criolla, a rough handmade guitar
made by a local, novice instrument builder.

Puerto Plata settled in Santiago, Dominican Republic, where
he connected with his lifelong collaborator, singer Daniel
Rodriguez, who was already known nationally as a shortstop on
both the Santiago and the Dominican national baseball teams,
and lead guitarist Ernesto “Sanabia” Almonte.

Like most musicians under the Trujillo dictatorship, Puerto
Plata, Daniel, and Sanabia scraped together a living by performing at parties and bars and being hired to serenade women, a
common practice at the time.

Puerto Plata is the last of his generation of musicians. Both
Daniel and Sanabia have passed on. For listeners in the U.S.A.,
Mujer de Cabaret is like a beautifully recorded and meticulously
played time capsule of a colorful past which never was captured
on tape.



Puerto Plata, o José Cobles, es un maestro de la tradición de la guitarra de la República Dominicana en todas sus formas –bolero, merengue, ranchera, mangulina, bachata y por sobre todo el son, el estilo frecuentemente asociado con Cuba.

Ofrece este gusto por la música de los grandes soneros cubanos, como solamente su contemporáneo puede hacerlo, con interpretaciones con sabor dominicano de los sones y boleros clásicos.

Su merengue pre data el dominio del saxofón y el acordeón, cuando el son, merengue, guaracha y la música jíbara estaban más cerca de ser variaciones regionales de la misa fusión afroibérica.

El lema por el que vive Puerto Plata “encantado con la vida y olvidándose de la muerte”, y su carácter alegre pueden ser escuchados en cada una de las canciones que interpreta en su nuevo álbum, Mujer de Cabaret, el cual saldrá a la venta el 6 de noviembre.

José Cobles nació en 1923, y cuando tenía 16 años se fue a trabajar como carpintero para la Compañía United Fruit. Fue transferido a Panamá, en donde trabajó para ahorrar 20 pesos en una caja de zapatos para comprar una guitarra criolla, una guitarra áspera hecha a mano por un fabricante novato de instrumentos musicales.

Puerto Plata se fue a vivir a Santo Domingo en la República Dominicana, en donde se conectó con su colaborador de toda la vida, el cantante Daniel Rodríguez, quien ya era conocido a nivel nacional como un parador en corto en los equipos de béisbol nacionales Santiago y Dominicano y al guitarrista Ernesto “Sanabia” Almonte.

Como la mayoría de los músicos bajo la dictadura de Trujillo, Puerto Plata, Daniel y Sanabia trataban de sobrevivir al actuar en fiestas y bares y ser contratados para llevar sere-nata a mujeres, una práctica común en ese tiempo.

Puerto Plata es el último músico de su generación. Daniel y Sanabia ya han muerto.

Para los interesados en esta música en los Estados Unidos, Mujer de Cabaret es como una cápsula de tiempo de un pasado colorido grabada meticulosa y hermosamente, el cual nunca había sido capturado en cassette.

 09/14/07
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